Orgaandonor ja of nee?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lid 152247
  • Startdatum Startdatum
Zijn jullie bekend met stamceldonatie?
Dat kan bij leven..
Nooit van gehoord, maar direct aangemeld..
Kans dat je opgeroepen word is heel klein. Maar als het gebeurt weet je dus dat het levensreddend kan zijn!

Tussen de 18 en 54 jaar
Ik wilde het eigenlijk veel meer hier onder de aandacht brengen, maar ik maak al best veel topics aan haha

..als je word opgeroepen en je gaat of je gaat niet..dat bepaalt voor iemand met leukemie of een vorm van bloedkanker of hij/zij blijft leven.

Daar werd ik wel even stil van..daar kan ik dus niets op verzinnen om het niet te doen. Kleine moeite voor zo'n impact.
En nogmaals..kans dat je word opgeroepen is klein.

Orgaandonor :

Moeilijke vraag. Alhoewel, als ik er mensenlevens mee kan redden is het eigenlijk een no brainer

Maar moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik meer mijn best zou moeten doen om bloed te doneren, wat ook mensenlevens kan redden eigenlijk.

Ik ben al jaaaren bloeddonor. Ik heb O+ dus kan aan iedereen gegeven worden.
Nope, de rode cellen daarvan kan aan iedereen gegeven worden. O- kan zonder te kijken bij iedereen gegeven worden. Toevallig weet ik dat omdat ikzelf O- heb.
Zelf 2x bloed gegeven maar de dagen erna teveel last ervan en die naald, amaai.

Nope, de rode cellen daarvan kan aan iedereen gegeven worden. O- kan zonder te kijken bij iedereen gegeven worden. Toevallig weet ik dat omdat ikzelf O- heb.
Zelf 2x bloed gegeven maar de dagen erna teveel last ervan en die naald, amaai.

hier staat het toch echt. Alleen O- mag mijn bloed niet hebben.

hier staat het toch echt. Alleen O- mag mijn bloed niet hebben.
Blup, maarrr er staat daar wel
Omdat veel mensen O-positief hebben, roepen we regelmatig bloeddonors met deze bloedgroep op om bloed te geven. Ook patiënten met de bloedgroep A-positief, B-positief en AB-positief kunnen dit bloed ontvangen.

en bij O negatief
omdat deze als enige aan alle patiënten gegeven kan worden. Deze donors worden ook wel universele donors genoemd.

Maargoed, voegt verder weinig aan dit topic toe ☺️😅

Blup, maarrr er staat daar wel
Omdat veel mensen O-positief hebben, roepen we regelmatig bloeddonors met deze bloedgroep op om bloed te geven. Ook patiënten met de bloedgroep A-positief, B-positief en AB-positief kunnen dit bloed ontvangen.

en bij O negatief
omdat deze als enige aan alle patiënten gegeven kan worden. Deze donors worden ook wel universele donors genoemd.

Maargoed, voegt verder weinig aan dit topic toe ☺️😅

ik had de link bij de verkeerdereactie geplaatst

edit: je hebt gelijk:

Ik heb niet de intentie om je te overtuigen of een discussie ofzo. Maar oprechte vraag, wat lijkt je er dan niet lekker van?
Ja, ik kan het ook niet logisch onderbouwen. Ik wil gecremeerd worden en niet opgebaard worden/open kist of iets dergelijks. Maar als iemand mijn lijk dan toch nog te zien krijgt, graag met hoornvlies en zonder afgekaasschaafde huid. Het slaat nergens op, ik weet het!

Weet iemand of er een groot tekort is aan hoornvlies en huid donoren? Zo ja, pas ik het wel even aan..

Ja, ik kan het ook niet logisch onderbouwen. Ik wil gecremeerd worden en niet opgebaard worden/open kist of iets dergelijks. Maar als iemand mijn lijk dan toch nog te zien krijgt, graag met hoornvlies en zonder afgekaasschaafde huid. Het slaat nergens op, ik weet het!

Weet iemand of er een groot tekort is aan hoornvlies en huid donoren? Zo ja, pas ik het wel even aan..
Slaat wel ergens op. Ik vind het hele normale vragen!

Over je huid en oogweefsel doneren..
In de bijlage kan je het antwoord lezen.
Ik heb afscheid genomen van iemand die alles doneerden. Ik zag er absoluut niets van!

Over je oogweefsel staat dat de ogen gesloten worden. Maar dit gebeurt standaard. Wel of geen donor.

Het zou wat zijn dat iemand opgebaard is met zijn ogen wijd open.

Hier de complete site wat doneren per orgaan of weefsel inhoudt, en wat je ervan kan zien na de donoroperatie:

Bijlagen

• Screenshot_20210528-225224_Chrome.jpg
    Screenshot_20210528-225224_Chrome.jpg
    243,4 KB · Weergaven: 4
  • Screenshot_20210528-224620_Chrome.jpg
    Screenshot_20210528-224620_Chrome.jpg
    327,8 KB · Weergaven: 4
Wij mogen technologisch dan heel geavanceerd zijn hier in het westen, maar van spirituele zaken hebben de meeste mensen op posities waar het over leven en dood gaat, geen kaas gegeten. We zijn kleuters op dat gebied.

Ik vind dit een vooringenomen opstelling. Wat is eigenlijk jouw definitie van spiritualiteit?

Het is evident dat je een afkeur hebt van het toepassen van medische technologie om mensen te helpen als dit gebeurt door weefsel van overleden mensen te gebruiken, zelf al hebben ze er verdomme zelfs zwart op wit toestemming voor verleend. Maar hoe "spiritueel" ben je als je het hele idee van orgaan/weefseldonatie afkeurt en mensen bepaalde medische behandelingen ontzegt? In mijn ogen mis je dan een stukje empathie.

Ik zeg ook niet dat coma hersendood is... Ben gewoon geïnteresseerd.
coma en 'hersendood' zoals het bij orgaandonariw wordt gebruikt is hetzelfde. Er is sprake van hersendood als alle hersenen inclusief de hersenen zijn afgestorven. Dat is bij orgaandonatie niet het geval. Dan is er sprake van een infauste prognose en dan spreekt de dokter uit dat de patient niet meer kan herstellen. De patient moet dan een aantal testen ondergaan en als hij daar niet op reageert wordt hij doodverklaard. Niemand die werkelijk weet op dat moment wat de patiënt ervaart. vervolgens wordt hij zonder narcose gedurende een twee tot zes uur durende oparatie van zijn organen ontdaan. Om te zorgen dat hij stil blijft liggen wordt hij platgespoten met spierverslappers.

Ik vind dit een vooringenomen opstelling. Wat is eigenlijk jouw definitie van spiritualiteit?
Je zou kunnen zeggen de (subjectieve) wetenschap van de onzichtbare dimensie, van de ziel. En de relatie daarmee met het stoffelijke. Vooringenomen zou ik het niet noemen. Het is toch ook zo dat we in onze cultuur daar bijna niks mee doen? Vergeleken met meer traditionele culturen zijn wij kleuters op dat gebied. We zijn een maatschappij die die dimensie bijna volledig negeert. Velen erkennen het niet eens.

Het is evident dat je een afkeur hebt van het toepassen van medische technologie om mensen te helpen als dit gebeurt door weefsel van overleden mensen te gebruiken, zelf al hebben ze er verdomme zelfs zwart op wit toestemming voor verleend. Maar hoe "spiritueel" ben je als je het hele idee van orgaan/weefseldonatie afkeurt en mensen bepaalde medische behandelingen ontzegt? In mijn ogen mis je dan een stukje empathie.
Ben jij echt degene om te oordelen over vooringenomenheid? Je had je al voorgenomen dat ik geen respect heb voor de keuze van donors, ontvangers en zorgpersoneel. Dit is helemaal niet waar, uiteraard heb ik respect voor de keuze van anderen en ben ik blij voor degenen die geholpen zijn met een donororgaan (heb ik je notabene nog gePMd). Ik denk alleen dat we dat stuk spiritualiteit missen. Iets dat wellicht invloed zou hebben over hoe we over de dood en het lichaam denken, dat doet het immers in vele andere culturen ook. En je negeerde mijn nuancering in hetzelfde bericht dat je quote van mij. Daarna bevestig ik per PM aan je dat ik het niet zo zwart/wit zie als jij stelt. Reageer je niet op. In plaats daarvan ga je hier verder mij af te schilderen als iemand die "een stukje empathie mist".

Ik ben slechts de topicstarter, ik waardeer altijd de kijk van Mindless. Een conversatie over wat echt hersendood is omdat dit de kijk op orgaandonatie beïnvloed vind ik prettig. Maar het lijkt nu meer te gaan over de.dood.zelf wat afdwaalt van het onderwerp.

Nogmaals, ik ga er niet over maar ik hoop dat het iets meer ontopic gaat,.gedragen door Meerdere (ook andere) leden vanuit DF.

Orgaandonatie ja of nee..ervaringen mee? Waarom wel, Waarom niet.

Een korte discussie is leerzaam, maar een 'agree to disagree ' vind ik na een tijdje ook wel op zijn plaats..

Ik ben slechts de topicstarter, ik waardeer altijd de kijk van Mindless. Een conversatie over wat echt hersendood is omdat dit de kijk op orgaandonatie beïnvloed vind ik prettig. Maar het lijkt nu meer te gaan over de.dood.zelf wat afdwaalt van het onderwerp.

Nogmaals, ik ga er niet over maar ik hoop dat het iets meer ontopic gaat,.gedragen door Meerdere (ook andere) leden vanuit DF.

Orgaandonatie ja of nee..ervaringen mee? Waarom wel, Waarom niet.

Een korte discussie is leerzaam, maar een 'agree to disagree ' vind ik na een tijdje ook wel op zijn plaats..
Excuses, je hebt gelijk laten we ontopic gaan. :)

Ik ben door dit topic wel gaan twijfelen en daar ben ik blij mee.
Dit komt door onwetendheid. Ik vind de informatie van de overheid meer gericht op stimuleren van een keuze maken.

ze doen dit oa door meer info te geven. Ze kunnen beter in reclames ingaan op de vraag hoe mensen een keuze maken. Waar je antwoorden op vragen kunt vinden

Mijn vraag is oa..wie bepaalt hoe lang ik kunstmatig in coma blijf.

Er word hier wel gezegd dat je alleen bij hersendood op donatie uitkomt, niet bij coma.
Maar zodra ze de kunstmatige coma stopzetten ben je alsnog hersendood toch? Of kunnen ze dat bewerkstelligen

Het lijkt mij niet dat je direct overlijd zonder dat de artsen de naasten wijzen op de optie van hersendood en donatie?

Zijn jullie bekend met stamceldonatie?
Dat kan bij leven..
Nooit van gehoord, maar direct aangemeld..
Kans dat je opgeroepen word is heel klein. Maar als het gebeurt weet je dus dat het levensreddend kan zijn!

Tussen de 18 en 54 jaar
daar heb ik me ook voor aangemeld aan paar jaar geleden.

Orgaandonor :

Moeilijke vraag. Alhoewel, als ik er mensenlevens mee kan redden is het eigenlijk een no brainer

Maar moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik meer mijn best zou moeten doen om bloed te doneren, wat ook mensenlevens kan redden eigenlijk.
had ik mij ook voor aangemeld, alleen toen bleek mijn bloeddruk te hoog te zijn en moest ik aan de medicijnen en dan kan je geen bloed geven helaas..

Je zou kunnen zeggen de (subjectieve) wetenschap van de onzichtbare dimensie, van de ziel. En de relatie daarmee met het stoffelijke. Vooringenomen zou ik het niet noemen. Het is toch ook zo dat we in onze cultuur daar bijna niks mee doen? Vergeleken met meer traditionele culturen zijn wij kleuters op dat gebied. We zijn een maatschappij die die dimensie bijna volledig negeert. Velen erkennen het niet eens.

Of en hoe we daar wat mee doen is voor een zeker deel cultureel bepaald. Dat we daarin "kleuters" zijn vind ik een oppervlakkig oordeel. Zo'n beetje elke cultuur heeft zaken die in ogen van andere mensen discutabel of zelfs immoreel zijn.

Begin eerst maar eens met definiëren wat "wij" als maatschappij "bijna volledig negeren".

En als we dan toch bezig zijn mag je ook gaan definieëren wat je onder "oplappen" verstaat.
Je hebt tegenwoordig steeds meer mensen die ogen verliezen of hoornvliestransplantaties nodig hebben door AK (acanthamoebe keratitis). Dat komt vaak door slechte hygiène bij het dragen van contactlenzen. Dat is onwenselijk en ook deels de schuld van die mensen. Maar aangezien het hun leven zo zwaar beïnvloedt zal ik een hoornvliestransplantatie nooit "oplappen" noemen en "eigen schuld, dikke bult" roepen.

Ik zie ook geen enkele verduidelijking van wat precies de essentiële verschillen dussen "westerse" en andere geneeskunde is. In India worden voor zover ik zie dezelfde behandelmethodes bij Covid19 gebruikt als elders.

Dus legt het eens concreet uit wat je nu precies bedoelt... 🙄

Of en hoe we daar wat mee doen is voor een zeker deel cultureel bepaald. Dat we daarin "kleuters" zijn vind ik een oppervlakkig oordeel. Zo'n beetje elke cultuur heeft zaken die in ogen van andere mensen discutabel of zelfs immoreel zijn.

Begin eerst maar eens met definiëren wat "wij" als maatschappij "bijna volledig negeren".

En als we dan toch bezig zijn mag je ook gaan definieëren wat je onder "oplappen" verstaat.
Je hebt tegenwoordig steeds meer mensen die ogen verliezen of hoornvliestransplantaties nodig hebben door AK (acanthamoebe keratitis). Dat komt vaak door slechte hygiène bij het dragen van contactlenzen. Dat is onwenselijk en ook deels de schuld van die mensen. Maar aangezien het hun leven zo zwaar beïnvloedt zal ik een hoornvliestransplantatie nooit "oplappen" noemen en "eigen schuld, dikke bult" roepen.

Ik zie ook geen enkele verduidelijking van wat precies de essentiële verschillen dussen "westerse" en andere geneeskunde is. In India worden voor zover ik zie dezelfde behandelmethodes bij Covid19 gebruikt als elders.

Dus legt het eens concreet uit wat je nu precies bedoelt... 🙄
De TS heeft gevraagd ontopic te blijven en daar wil ik me aan houden.

Bovendien negeer je steeds dingen die ik zeg en gaat dan verder op een bevelende toon eisen dat dit en dat uitgelegd moet worden. Niet echt prettig praten zo.

Als je hier ergens anders verder over wilt gaan moet je het maar aangeven.

Het zou wat zijn dat iemand opgebaard is met zijn ogen wijd open.
Ogen gespreid, enorme doppen... Dat klinkt mij eigenlijk wel goed in de oren! Een laatste tripje voor het vertrek uit mijn huidige realiteit, zo zou ik het voor nu graag willen hebben later!
Ik zou graag bloed willen doneren, helaas val ik op jongens. Mag alleen doneren als ik geen seks heb of een monogame relatie aan ga...

Dat we daarin "kleuters" zijn vind ik een oppervlakkig oordeel.
Vind ik totaal niet... Ik zie het zo in iedergeval:

In het westen hebben we een materialistische houding aangenomen om alles om ons heen te verklaren, zo ook de dood. Materialisme wordt logischerwijs opgevolgd door: ‘dood is dood’. Vele andere andere culturen hebben zich hier nooit bij neergelegd en hebben duizenden jaren onderzocht wat er met je ziel gebeurd wanneer je tijd op aarde voorbij is. Deze culturen zijn kwa ontwikkeling dus mijlen vooruit op het westen, we zijn dus weldegelijk kleuters op dat gebied.
Nu kan je zeggen dat deze culturen wetenschappelijke kennis tekort komen en wij in het westen een realistischere kijk op de dood hebben (en daarmee dus niet in kinderschoenen van deze gedachte staan). Dit is echter een waardeloos statement, want de manier waarop veel van deze culturen spreken over de dood, gaat helemaal niet in strijd met moderne wetenschap..!
Echte wetenschap garandeert alleen maar: niks is zeker. Ik weet niet of je enigszins bekend bent met quantum theorie? Dat klinkt namelijk even ver van mijn bed als ‘leven’ na de dood. Door te ‘geloven’ in wetenschap, moet je een hele hoop aannames doen. Ik snap niet waar je precies zo op tegen bent... Maar goed, dat moet je maar aangeven.
Ik wilde alleen dit nog even gezegd hebben, zoals @Mindless hierboven ook al zegt kunnen we deze discussie beter elders voeren. Als je besluit het via PM te doen, zou je mij ook willen uitnodigen? 😁

Vind ik totaal niet... Ik zie het zo in iedergeval:

In het westen hebben we een materialistische houding aangenomen om alles om ons heen te verklaren, zo ook de dood. Materialisme wordt logischerwijs opgevolgd door: ‘dood is dood’. Vele andere andere culturen hebben zich hier nooit bij neergelegd en hebben duizenden jaren onderzocht wat er met je ziel gebeurd wanneer je tijd op aarde voorbij is. Deze culturen zijn kwa ontwikkeling dus mijlen vooruit op het westen, we zijn dus weldegelijk kleuters op dat gebied.
Nu kan je zeggen dat deze culturen wetenschappelijke kennis tekort komen en wij in het westen een realistischere kijk op de dood hebben (en daarmee dus niet in kinderschoenen van deze gedachte staan). Dit is echter een waardeloos statement, want de manier waarop veel van deze culturen spreken over de dood, gaat helemaal niet in strijd met moderne wetenschap..!
Echte wetenschap garandeert alleen maar: niks is zeker. Ik weet niet of je enigszins bekend bent met quantum theorie? Dat klinkt namelijk even ver van mijn bed als ‘leven’ na de dood. Door te ‘geloven’ in wetenschap, moet je een hele hoop aannames doen. Ik snap niet waar je precies zo op tegen bent... Maar goed, dat moet je maar aangeven.
Ik wilde alleen dit nog even gezegd hebben, zoals @Mindless hierboven ook al zegt kunnen we deze discussie beter elders voeren. Als je besluit het via PM te doen, zou je mij ook willen uitnodigen? 😁
Precies, dat bedoel ik. Kleuters in de zin van, niet ontwikkeld, amper kennis van.

Eventueel kan er over hoe tegen de dood wordt aangekeken in het westen (en verwesterde landen) tegenover de meer traditionele culturen ook verder gegaan worden in het 'leven na de dood' topic bijvoorbeeld.

Zelf heb ik lange tijd terug aan gegeven om alles ter donatie beschikbaar te maken. Doordat ik op mijn pad van persoonlijke ontwikkeling ook heel snel terecht kwam bij spiritualiteit, en hier alles zo nog eens lees, twijfel ik ook.
Ik snap echt goed waarom mensen spiritualiteit onzinnig vinden en zich er niet door laten beïnvloeden in hun keuze om orgaandonor te worden. Ik dacht zo vroeger ook helemaal zo, ik denk wat @De Dunne ’realistisch’ noemt. Mijn vuistregel hierin was altijd: als je het niet kan zien, voelen, horen of meten: dan bestaat het niet! Het is op het eerste gezicht een logische gedachtegang, maar die verliest een beetje zijn credibility wanneer je je realiseert dat mensen echt enorm beperkt zijn in hun waarneming. Voorbeeldje, de wereld die wij om ons heen zien wordt slechts gevormd uit het minuscule stukje wat wij zichtbaar licht noemen. Door een beetje geluk zijn we er later achtergekomen dat er meer bestaat na de kleur rood. Inmiddels zijn we bekend met het spectrum aan elektromagnetische straling (FYI: licht is elektromagnetische straling, exact van dezelfde aard als bij WiFi- en magnetronstraling. Alleen de frequentie en golflengte van de ‘deeltjes’ varieert) maar er is zo veel waar wetenschap geen antwoord op heeft. En nu cirkel ik terug naar de dood hoor 🤣, de dood is samen met het ontstaan van bewustzijn een van de grootste mysteries in ons universum, voor ons als mensen geldt dat in ieder geval.

Voor nu laat ik mijn antwoord toch op ‘ja’ staan. Ik heb persoonlijk nog geen idee hoe ik ervoor wil zorgen dat mijn lichaam op zo’n manier verwerkt word, dat deze goed is voor het ‘hiernamaals’. Is een piramide en een massief gouden kist te veel gevraagd? 🤣
Ik zou het enorm balen vinden als geen levens red terwijl ik die kans kreeg, om vervolgens begraven en opgegeten te worden door beestjes en erachter te komen dat dit spiritueel gezien ook niet de bedoeling is... Voordat ik hier een helder en realistisch zicht op heb, houd ik het op ‘ja, alles doneren’.

Ze mogen van mij elk orgaan gebruiken als ik er zelf niets meer aan heb. Als hun er dan nog wel iets aan hebben tenminste. Stel een ziek kindje kan verder leven met mijn nieren... mogen ze er ook nu wel alvast 1tje uit pakken hoor.

Op zich mogen ze alles gebruiken van mij zodra ik niet meer leef, puur om de reden dat ik misschien door mijn dood, elders iemand zijn leven kan redden.

immers zou ik ook gezegend zijn dat als ik een orgaan nodig heb, die ook vergeven krijg.

maar ik zou alleen bijvoorbeeld nu een nier afstaan, als iemand o.a. Broer/moeder/goede vrienden die nodig zou hebben zou ik die direct afstaan.

ben ik volledig uit mijn levenloze lichaam, dan mogen ze plukken van mij. Ik merk er dan niks meer van, en liever andere levens redden dan het laten opeten door de maden in de grond.

De TS heeft gevraagd ontopic te blijven en daar wil ik me aan houden.

Bovendien negeer je steeds dingen die ik zeg en gaat dan verder op een bevelende toon eisen dat dit en dat uitgelegd moet worden. Niet echt prettig praten zo.

Als je hier ergens anders verder over wilt gaan moet je het maar aangeven.

Jij claimt vanuit spirituele overwegingen tegen orgaandonatie te zijn. Je legt niet uit waar precies het probleem voor jou zit maar komt met weer een andere claim dat de "westerse" cultuur een problematische visie op de dood heeft maar je laat uitleg over wat de link met orgaandonatie is achterwege.

Vermoedelijk is jouw overtuiging dat het gebruik van donormateriaal getuigt van een gebrek aan respect voor de doden. Als dat zo is, zeg dit dan eerlijk en verdedig je overtuiging.

Ik ben misschien een zeurhoofd maar dit is toch een forum waarop je discussies gewoon kan verwachten? En hoe kan deze discussie in hemelsnaam off-topic zijn in dit forumonderwerp?

Jij claimt vanuit spirituele overwegingen tegen orgaandonatie te zijn. Je legt niet uit waar precies het probleem voor jou zit maar komt met weer een andere claim dat de "westerse" cultuur een problematische visie op de dood heeft maar je laat uitleg over wat de link met orgaandonatie is achterwege.

Vermoedelijk is jouw overtuiging dat het gebruik van donormateriaal getuigt van een gebrek aan respect voor de doden. Als dat zo is, zeg dit dan eerlijk en verdedig je overtuiging.

Ik ben misschien een zeurhoofd maar dit is toch een forum waarop je discussies gewoon kan verwachten? En hoe kan deze discussie in hemelsnaam off-topic zijn in dit forumonderwerp?
Nou, vooruit om het maar even af te sluiten:

De in mijn ogen problematische visie van het westen, is dat er weinig tot geen aandacht wordt gegeven aan de spirituele, de onstoffelijke dimensie: de ziel en dieper: de essentie. Wat voor naam je het ook wilt geven: dat wat niet gelimiteerd is aan dit tijdelijke lichamelijke bestaan. Daar houden we ons hier doorgaans tijdens ons leven weinig, meestal helemaal niet mee bezig en wat betreft het naderen van de dood maar zeer oppervlakkig. En ook al zijn we niet het lichaam, we hechten ons eraan, we identificeren ons ermee. Wie zegt dat als het lichaam (hersen)dood is, dat de ziel zich direct los heeft gemaakt van het lichaam? En dat is nou juist hetgene dat bepaalde in westerse ogen misschien "primitieve" samenlevingen beweren dat niet direct gebeurt: de ziel heeft tijd nodig om zich los te maken van het lichaam. Bij de ene persoon misschien meer dan bij de ander. Daarom laten deze beschavingen het lichaam vaak veel langer liggen dan wij hier doen. En wordt het lichaam intact gehouden.

Respect speelt er ook in mee, maar het is vooral de overgang die de ziel van het stoffelijke naar het onstoffelijke moet maken. De "ziel" is een soort vehikel tussen beide. Althans, zo kijken vele meer traditionele beschavingen er tegenaan.

Soms beweren ontvangers van organen dat ze zich anders voelen na een transplantatie. Sommigen zelfs dat ze gedachten of karaktereigenschappen van de donor over hebben genomen. Dit klinkt nogal 'out there' voor de gemiddelde westerse mindset, omdat wij het lichaam in de regel als een fysiek materieel ding zien. Maar in andere echt traditionele samenlevingen kijken mensen vaak veel meer naar de werkelijkheid als een energetisch iets. Alles is gemaakt van energie en informatie. En het onstoffelijke en het "stoffelijke" zijn dus verbonden middels de ziel.

De vraag is dan, is het een goed idee om al vlug na de fysieke dood organen uit een lichaam te nemen? Is er een volledige ontkoppeling, direct na de fysieke dood?

Dit is waar het wat mij betreft hoofdzakelijk om gaat. En je wereldbeeld zal hier waarschijnlijk bepalend in zijn. Voor sommigen zal dit waarschijnlijk complete onzin zijn. Maar wat als het dat niet is? Wat als we zoals @Flualhamdulillam hierboven ook al zei hier in het westen een te materialistische kijk op het leven hebben gekregen? Dat we daarom denken: lichaam dood, ik ook dood.

Ik ben orgaandonor, hopelijk kan een ander door een orgaan nog een beter leven hebben.
De kans dat je organen bruikbaar zijn is wel heel klein, maar je weet het maar nooit.
Zou ook best bloed willen doneren maar slik een bloedverdunner en werd op basis daarvan afgewezen (meest sippe afwijzing ooit :')).

Mi dispiachere...
ff off topic,
Over de dood: en een evt leven daarna, zie mijn topic daarover eens aan, en lees dit.
On topic,
Ik wens niet te doneren, en ook niets te ontvangen.
fini, c'est fini.
Ik heb er geen goed gevoel over.
Ik heb ook vast laten leggen, schriftelijk, dat mocht ik in coma raken, dat na 2 maanden uiterlijk, ik wil, dat alle machines die mij in leven houden, stil gezet worden.
Hoe dit in Frankrijk geregeld is moet ik nog uitzoeken.

Terug naar doneren nog even, on topic, en de zienswijze 3000 jaar geleden hierover..

Voor wat ik ervan tot nu toe weet, althans wat mij verteld is, zou het absoluut onmogelijk zijn, dat er bij iemand die hersendood is verklaard, na het volgen van de daarvoor opgestelde regels en procedures, het zgn. donatieprotocol heet dit geloof ik, nog iets gewaar zou kunnen worden bij de uitneem procedure.

Dat kan dan wel zo zijn,
Maar wie garandeert dit? Er is nog nooit iemand teruggekomen, die dit vraagstuk op kon lossen...dus weten we dit niet zeker.

Dus, wie beoordeelt dit?
Al die specialisten?
Ik geloof dit gewoon niet.
100% zekerheid, die krijg je niet. Nooit.
En dus zal ik mijn standpunt niet wijzigen.

@Mindless: in de Egyptische oudheid, keek men na de dood heel anders tegen het overgaan van de ziel van de overledene aan.
Zeer interessant, er wordt een serie docu's over uitgezonden, (nu, op national geografic,) en toen (3000 jaar geleden) werd het lichaam dus gemummificeerd.
Dit om te bereiken, dat die overgang op de juiste manier kon plaatsvinden en evenzo een reïncarnatie kon geschieden.
Zo ook was het wegnemen van bepaalde organen en het elders in grafvazen weer opslaan daarvan, nabij de sarcofaag met eveneens gebruiksgoederen en voedsel , de " grafgoederen", voor in het hiernamaals zeer belangrijk vond men toen...respectabel allemaal, nietwaar.
Ik vind van wel.

Het lichaam moet intact blijven.
Dat is essentieel vond men toen. En mss ook nog nu.

En in dit kader, wat doen wij?
Bij velen, zo ook met mij straks, we gaan de oven in. 900 graden heet.
In 90 minuten ongeveer ben ik teruggekeerd naar stof, net zoals de anderen die voor deze weg gekozen hebben.
terug naar de status: stof. Zijnde het stof, waaruit ik ooit gekomen ben.
Na een verblijf in de cremulator, is dat stof hierin zeer fijngemalen, en dan zijn er diverse opties.
In mijn geval gaat dit stof naar de zee.
Dit alles staat al vastgelegd.

Een kennis van mij zei ooit tegen mij:
Wat zeg jij. Cremeren?
Laat jij dat met je doen?
Dan is de ziel nog niet geheel "los" van je lichaam, en zal deze in de oven pijn lijden!
Doe dit dus niet!
Ik heb dit weggelachen en ook nu geloof ik dit niet.
En toch, als de Egyptenaren en deze kennis toch gelijk hebben?
welaan.
Dan heb ik pech, nietwaar.

Soit.

Laatst bewerkt:
@Mindless: in de Egyptische oudheid, keek men na de dood heel anders tegen het overgaan van de ziel van de overledene aan.
Zeer interessant, er wordt een serie docu's over uitgezonden, (nu, op national geografic,) en toen (3000 jaar geleden) werd het lichaam dus gemummificeerd.
Dit om te bereiken, dat die overgang op de juiste manier kon plaatsvinden en evenzo een reïncarnatie kon geschieden.
Zo ook was het wegnemen van bepaalde organen en het elders in grafvazen weer opslaan daarvan, nabij de sarcofaag met eveneens gebruiksgoederen en voedsel , de " grafgoederen", voor in het hiernamaals zeer belangrijk vond men toen...respectabel allemaal, nietwaar.
Ik vind van wel.

Het lichaam moet intact blijven.
Dat is essentieel vond men toen. En mss ook nog nu.

En in dit kader, wat doen wij?
Bij velen, zo ook met mij straks, we gaan de oven in. 900 graden heet.
In 90 minuten ongeveer ben ik teruggekeerd naar stof, net zoals de anderen die voor deze weg gekozen hebben.
terug naar de status: stof. Zijnde het stof, waaruit ik ooit gekomen ben.
Na een verblijf in de cremulator, is dat stof hierin zeer fijngemalen, en dan zijn er diverse opties.
In mijn geval gaat dit stof naar de zee.
Dit alles staat al vastgelegd.

Een kennis van mij zei ooit tegen mij:
Wat zeg jij. Cremeren?
Laat jij dat met je doen?
Dan is de ziel nog niet geheel "los" van je lichaam, en zal deze in de oven pijn lijden!
Doe dit dus niet!
Ik heb dit weggelachen en ook nu geloof ik dit niet.
En toch, als de Egyptenaren en deze kennis toch gelijk hebben?
welaan.
Dan heb ik pech, nietwaar.

Soit.
In meer "primitieve" culturen wordt/werd ook crematie toegepast, maar wordt het lichaam langer bewaard alvorens het gecremeerd wordt. Zodat ziel en lichaam de tijd hebben om van elkaar te scheiden.

Idd.
En hier in Nederland is de termijn van na het overlijden en de ter aardebestelling, of crematie bij wet geregeld.
Laat die wet totaal geen rekening houden met wat de ziel aan tijd nodig heeft...

Terug
Bovenaan